Locul unde poti afla informatii utile despre traseele din munti, poti descoperi fauna, vegetatia si, nu in ultimul rand, comorile ascunse ale Romaniei.

La Varful Omu prin Valea Cerbului – note de calatorie

Carpatii Meridionali HĂRȚI Masivul Bucegi

Dupa aproape 3 ani si jumatate de pauza am urcat din nou pe munte. Am inceput imediat dupa Paste. Abia asteptam ca vremea sa ne dea motive sa ne scoatem bocancii si rucsacii din dulap. Cum luna mai a debutat cu 30 de grade in oras, am zis ca e un motiv suficient de bun sa vedem cum stau lucrurile si la peste 2000 m.

harta-bucegi-traseu-5

Traseul are 28 km cu 1800 m diferenta de nivel

Acum cand scriu s-au adunat deja trei ture facute, dar o sa incep cu cea mai recenta, pentru ca senzatiile  sunt proaspete in minte. Si in picioare, in special.

Traseu Busteni - Gura Diham - Valea Cerbului - Vf Omu montaniarzi.ro #4

Traseu Busteni – Gura Diham – Valea Cerbului – Vf Omu

Deci tura trei pe anul asta a fost Busteni – Valea Cerbului – Cabana Omu in prima zi si retur a doua zi. Ca sa fac o paranteza, ne-am propus sa bifam cam tot ce se poate in materie de trasee montane in Bucegi, inainte de a trece la alti munti. Si sunt destule, nu cred ca o sa le epuizam in vara asta.

Cine nu a auzit de Valea Cerbului?

Dupa o seara epuizanta (iesit cu copilul in parc, facut cumparaturi, ca sa avem ce pune in rucsaci si apoi bagajele) si o noapte mult prea scurta, am ajuns la Busteni sambata la ora 12.

Traseu Busteni - Gura Diham - Valea Cerbului - Vf Omu montaniarzi.ro #3

Traseu Busteni – Gura Diham – Valea Cerbului – Vf Omu

In Busteni am cotit stanga pe drumul ce duce la Cabana Gura Diham, am platit taxa de ecologizare si am parcat masina la un kilometru de cabana, inainte de poiana cu rulote. Aici am schimbat sandalele cu bocancii si am plecat pe traseu. Ne-am intors cateva sute de metri pana la marcajul cu dunga galbena pe care il zarisem deja din masina, lasand in urma vacarmul vaii. Stiam din ce am citit cu cateva zile inainte, ca traseul inseamna cam 5-6 ore, dar depinde de sursa, din care o treime este drum prin padure.

Drumul prin padure nu e nici lejer, nici foarte dificil, insa pe anumite portiuni mi-a reamintit de urcusul de la cabana Ciucas, de pe drumul forestier. Initial marcajul urmareste mai multe poteci facute probabil de apa sau de cei care aduc lemnele cu cai pana jos. Dupa doua saptamani de ploaie, era foarte multa umezeala si in unele zone era nevoie sa faci slalom ca sa scapi de balti si noroi.

Traseu Busteni - Gura Diham - Valea Cerbului - Vf Omu

Traseu Busteni – Gura Diham – Valea Cerbului – Vf Omu

Desi scapasem de galagia din vale, si nu se mai auzea decat vantul suierand destul de serios, la un moment dat am auzit zgomote, chiar un fluier ca de arbitru de fotbal pe teren; a fost prima data cand am intalnit un grup pe munte la care am vazut/auzit sa foloseasca asa ceva, in gluma sau poate in serios? In fine dupa cateva minute ne-am dat seama ca era o familie cu doi copii care faceau galagie sa nu se simta singuri in padure. A fost primul grup pe care l-am intalnit pe traseu, si chiar ne intrebam daca vin tocmai de la varful Omu, avand in vedere ca era destul de devreme. Ne gandeam la ce ora ar fi putut sa plece de acolo daca au ajuns deja jos… nu i-am intrebat pentru ca au trecut destul de rapid pe langa noi si oricum pareau sa se distreze destul de bine incat sa nu ne bage in seama nelamurirea care se citea probabil pe fetele noastre.

Traseu Busteni - Gura Diham - Valea Cerbului - Vf Omu montaniarzi.ro #7

Dupa aproximativ jumatate de ora am intrat pe un drum forestier adevarat, in sensul ca poteca s-a latit cat sa treaca o masina de teren fara probleme, iar urcusul s-a mai domolit, ba dupa cca un sfert de ora chiar am inceput sa coboram usor. Se vedea luminisul unei poieni, pe care initial am banuit-o a fi Valea Fanului, fiind prima intalnita pe traseu.

Am iesit intr-o poiana destul de larga, iar privelistea era minunata, mai ales ca iesise si soarele. Am decis sa ne oprim aici sa mancam putin si sa facem cateva poze. Iarba destul de inalta, cativa brazi razleti, flori si chiar o caprioara care s-a pitit rapid cand ne-a vazut…

In partea stanga se vedea destul de clar crucea de pe Caraiman si un pic mai la dreapta ar fi fost Releul de pe Costila, iar in dreapta o alta valea mai ingusta. Problema era ca odata iesiti in poiana asta minunata am pierdut marcajul. Am mers in fata spre stanga, insa fiind foarte putini copaci in jurul nostru, pe care nu se vedea nimic, era destul de greu de crezut ca marcajul e pe vreun bolovan sau stalp cazut pe care l-am ratat.

Ne-am intors la ultimul semn vazut si am cotit in dreapta, desigur, pe unde continua traseul. Am lasat poiana in spate si am intrat in padure. Liniste si pace din nou, acelasi suierat al vantului printre copaci, care, sincer, nu imi place deloc, plus crengi si trunchiuri cazute; o vegetatie tare incalcita care mi-a reamintit de singurul traseu facut cu cativa ani in urma in Muntii Retezat, spre Taul Tapului.

Aici am intalnit indicatorul care ne confirma ca suntem pe directia corecta si faptul ca tocmai trecusem prin Poiana Costilei si nu prin Poiana Fanului cum crezusem. La cativa metri mai in fata alt indicator cu marcaj cu triunghi rosu, in dreapta cobora usor spre Cabana Malaiesti, via Pichetul Rosu.

Am ramas putin dezamagita ca nu suntem nici pe aproape de jumatatea traseului, si mai avem peste patru ore, asa cum scria pe panou. Mergem inainte. Intre timp latratul se auzea destul de clar, ai fi zis ca in cateva clipe facem cunostinta cu câinele si ne gandeam cat de departe ar putea sa fie ciobanul. Asta a fost un bun prilej sa imi reamintesc ca nu trebuie sa mai plecam de acasa fara vreun spray sau vreun device din ala cu ultrasunete care sa tina cânii de stână la distanta.

Tot mergand inainte pe poteca ce ne conducea printre copaci si vegetatia destul de abundenta pe alocuri, in timp ce dezbateam nu stiu ce subiect ne intalnim cu al doilea grup de montaniarzi, foarte tacuti de data asta, spre deosebire de primul grup, familia vesela din padure. Dupa ce ne-au raspuns la salut ne-am dat seama ca erau probabil secui dupa accent. In plus i-am intrebat daca vin de la Cabana Omu si cum e vremea, raspunsul scurt si la obiect “foarte frig” ne-au confirmat ca nu vor sa faca prea multa conversatie.

Traseu Busteni - Gura Diham - Valea Cerbului - Vf Omu montaniarzi.ro #10

Traseu Busteni – Gura Diham – Valea Cerbului – Vf Omu

Le-am urat drum bun si am plecat mai departe. Foarte curand in dreapta noastra pe langa albia unui parau am zarit un cort montat si un ceaun deasupra unui foc care ardea. Am zis ca de-abia astia erau montaniarzi adevarati, sa vii sa stai cu cortul in week-end in mijlocul naturii, sa mananci mancare facuta la ceaun, ce poate fi mai grozav de-atat…

In continuare drumul iese destul de rapid din padure direct intr-o poiana, de unde incepe Valea Cerbului, iar in  partea dreapta stiu ca ar trebui sa fie versantul sudic al Morarului. In poiana o turma de oi si un caine foarte zgomotos, care ne face sa ne abatem de la poteca marcata, cu toate rugamintile ciobanului pe care nu il vedeam dar il auzeam strigand la noi sa nu ne temem. Dupa vreo doua minute ne-am cunoscut; ne-a intrebat cat e ceasul si daca l-am intalnit pe “colegul” lui care se plictisise in munte si plecase la vale, fara prea multe explicatii.

Am mers mai departe si am ajuns la “numaratoarea oilor”; este un culoar intre doua stanci, destul de ingust, unde urcusul înceteaza în marginea unui prag larg, într-o poiana invadata de urzici. De aici poteca merge pe partea stanga a culoarului, mai intai o portiune lina destul de lunga si apoi usor apar bolovanisurile. Urca in serpentine o portiune care ne conduce ca un prag pe partea dreapta a vaii, pe latura Morarului, (in partea stanga este Muntele Coltii Obarsiei, cu pereti stancosi) si in sfarsit ajungem in marginea caldarii superioare a Vaii Cerbului. In fata de tot se putea ghici traseul de la Babele la cabana Omu.

Traseu Busteni - Gura Diham - Valea Cerbului - Vf Omu montaniarzi.ro #12

Traseu Busteni – Gura Diham – Valea Cerbului – Vf Omu

Intre timp deja incepuse sa ploua. Ne-am schimbat rapid langa o stanca tricourile ude si ne-am imbracat corespunzator pentru ceea ce ne astepta in fata. Am aruncat o privire in spate: ce mult am urcat si ce mult pare sa mai fie! De aici traseul inseamna doar serpentine. A fost nevoie de multa atentie sa nu pierdem marcajele din vedere, mai ales ca sunt multe scurtaturi pe portiunea asta. Am ajuns intr-un tarziu la Cabana Omu, unde facusem deja rezervare la prici. Cand am ajuns noi, am mancat cate o ciorba si ceva din pachetul de acasa, plus cana cu ceai cu cel mai bun gust din lume, apoi ne-am pregatit de dormit.

Recomandari pentru trasee montane:

• Inainte de plecare in excursie, informati-va despre itinerariul propus, gradul de dificultate al traseului, starea vremii si programul de functionare al mijloacelor de transport pe cablu.
  • Plecati pe munte cu echipament adecvat si harta zonei. Nu uitati sa puneti in rucsac lanterna si trusa de prim-ajutor medical.
  • Evitati sa plecati singur la drum.
  • Informati cabanierul asupra traseului pe care doriti sa-l urmati si inscrieti-va in Registrul de trafic al turistilor.
  • Alegeti traseele in functie de pregatirea fizica si psihica a celui mai slab din grup.
  • Folositi doar trasee marcate. Urmariti marcajele si indicatoarele de pe traseu.
  • In cazul aparitiei dificultatilor pe traseu sau inrautatirii vremii retrageti-va la cea mai apropiata cabana.
  • Nu consumati bauturi alcoolice inainte si in timpul drumetiilor.
  • Nu deteriorati amenajarile turistice, marcajele si indicatoarele.
  • Respectati monumentele naturii si ariile protejate.
  • Nu aruncati deseuri in zona montana.
  • Nu faceti focul in padure si pe pasunile alpine.
  • In caz de accident reactionati prompt si eficace pentru a proteja si asigura accidentatul. Anuntati salvamontul specificand urmatoarele: ce s-a intamplat, cate persoane au nevoie de ajutor, cand s-a produs accidentul, locul unde se gasesc persoanele accidentate.
  • In caz de ratacire, pastrati unitatea grupului. Ramaneti treji si constienti. Miscati-va pe loc pentru a preveni hipotermia. Nu consumati alcool. Anuntati salvamontul.
  • Apelati cu incredere la ghizii montani autorizati si la membrii salvamont.